2024. július 12., péntek

Olomouc, SzG3

Beszámoló Fotóalbuma ITT található!

Vissza a főoldalra (katalógus)

Figyelem: ha valaki szereti Csehországot, szeret ott nyaralni, kirándulni, csak van valami kellemes élménye a csehekkel kapcsolatban, csatlakozzon a Szeretem Csehországot Facebook oldalamhoz!

Ideje foglalkozni Olomouc városával, hoszen itt szálltam meg 4 éjszakát, hogy a környék nevezetességeit meglátogathassa. Olomouc Csehország 5. legnagyobb városa. Történelme pontosan olyan zaklatott, mint ahogy leírtam korábban egyes kastélyoknál. Néhány érdekesebb (?) tény:  A középkorban Morvaország legnagyobb városa volt, és Brünnnel versengett a fővárosi pozícióért. Olomouc végül elvesztette, miután a svédek elfoglalták a várost, és nyolc évig birtokolták (1642–1650). Majd amikor kivonultak, lényegében porig rombolták a várost és így Brno lett Morvaország fővárosa. 1945-ig igen jelentős volt a német nyelvű befolyás (ahogy egész Csehországban). Általában 3x többen vallották magukat német anyanyelvűnek, mint cseh-nek. A II. VH alatt a német megszállás alatt szinte pontosan ugyanazon események történtek itt is, mint a 3. Birodalomban (a csehek és a zsidók kárára). '45 után a szinte minden német ajkú embert kitelepítettek.

Erről ennyit, lássuk a várost. Mint sok, történelmi múlttal rendelkező hely, itt is lényegében a belső mag jelenti a látnivalók zömét. Az ezen kívül eső helyek majdnem csak szocreál panelházakból áll,. A mag nagysága kb arra ad lehetőséget, hogy egy bő napot eltöltsünk itt, akár megosztva (ahogy én is tettem). Nagyjából három beszámolóra fogom osztani a dolgokat, maga a belváros, séta a városfal mentén, valamint a botanikus kert (mert amúgy túl sok lenne egyben).

Kezdjük a központi térrel (amiből itt pont kettő is van, de a nagyobbik ahol a Városháza is található). A téren található a város UNESCO védelme alatt álló hatalmas Szentháromság szobor, amit persze most restauráltak, teljesen be volt állványozva. A tér középpontjában helyezkedik el a Városháza, egy hatalmas toronnyal (ide fel is lehet menni). Nevezetessége a Munkás Orloj. Eredetileg többé kevésbé hasonlított a prágaihoz, de '45-ben a visszavonuló németek szét lőtték. Az utána jövő rezsim pedig úgy döntött, hogy a szentek helyett munkásmozgalmi hősök fognak körbe járni, valamint az egész egy munkás ábrázolás lesz. Így is lett. 

Az utcák a városmagban (hiába van sok régi épület) valahogy nem nagyon tetszettek. Tele voltak autókkal, villamossal, kissé kopottak voltak. Ami viszont nagyon szép volt, az a rengeteg templom, ezek - ha valaki ebben a témában utazik - tényleg nagyon jók voltak (ráadásul jó hűvösek). Közülük is kiemelkedik  a Szent Vencel-székesegyház (Katedrála sv. Václava Olomouc), amelyet 1107 előtt alapítottak az olmützi vár épületében . A 19. század végén a katedrálist neogótikus stílusban újjáépítették. Megőrizte az eredeti templom számos jellegzetességét, amelyen a különböző korok stílusát tükröző felújítások és kiegészítések történtek: román kripta, gótikus kolostor, barokk kápolnák. A három torony közül a legmagasabb 328 láb (100 m), a második legmagasabb az országban (a plzeňi Szent Bertalan-székesegyház után ). A másik, amit kiemelnék, az a hotelemhez nagyon közeli Szent Móric templom (Kostel sv. Mořice). Ezt azért emelem ki, mert ennek a tornyába mentem fel egy igencsak fárasztó csigalépcsőn (de megérte). A második napon fedeztem fel, hogy a torony alatt van egy nyitott kapu, ahol ingyen fel  lehet menni a toronyba, de aznap már lestrapáltam magam és úgy határoztam, hogy másnap reggel megyek fel rá. Így is tettem, a jó reggeli után kijöttem ide ( 9:00-kor nyitnak) és felcaplattam a tetejére, látni lehet a harangokat is, A kilátás amúgy nem egy nagy durranás, látni a sok új házat, de azért én nem mondtam volna le róla (mindenhova felmegyek, ami az utamba kerül). Egyedül a Püspöki palotában nem voltam, az már nem fért bele az időmbe. 

Viszonylag sok kép került be a Fotóalbumba, ide minden templomról csak egy-két képet teszek fel, a többi ott tekinthető meg:

1. A Felső tér (Horní náměstí)







2. a templomok:
Chrám sv. Michala
Chrám sv. Michala
Kaple svatého Jana Sarkandra
Kaple svatého Jana Sarkandra
Katedrála sv. Václava Olomouc
Katedrála sv. Václava Olomouc
Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
Kostel Panny Marie Sněžné
Kostel Panny Marie Sněžné
Kostel sv. Mořice
Kostel sv. Mořice
Kostel svaté Anny
Kostel svaté Anny

3. Egyéb épületek (múzeumok), utca részletek:

Arcidiecézní muzeum
Arcidiecézní muzeum
Vlastivědné muzeum Olomouc
Vlastivědné muzeum Olomouc







Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Barangolások a cseh barlangokban, SzG3

 Összefoglaló jellegű beszámolók Csehországról: -  Cseh Paradicsom -  Cseh Svájc, Szász Svájc -  Cseh várak, kastélyok  (2) -  a Morva karsz...